De Toekomst of Realiteit?
    Flitspaal controleert bandenspanning !
    Bandenspanning controle in dierenpark Amersfoort
    Te lage bandenspanning kost 5,2 miljard euro
    Welkom op Bandenspanning.nl

 


De Toekomst of Realiteit?
 "Naar een band die zijn eigen spanning op peil kan houden zijn automobilisten al jaren op zoek" zegt Goodyear seniot vice president Jeane-Claude Kihn. Goodyear heeft deze uitdaging aangenomen en de vooruitgang die we hier in geboekt hebben is bemoedigend. De gebruikte technologie is complez, maar het idee erachter is relatief simpel. Doordat de band altijd op spanning is, gaat het brandstofverbruik omlaag, de levensduur wordt verlengd en de prestaties en veiligheid worden beter. Goodyear heeft nog niet bekend gemaakt wanneer het systeem op de markt verschijnt. Vooralsnog dus nog open deuren wat betreft de voordelen, afwachtend wat de kosten zullen zijn. Dit zal toch maatgevend zijn voor wat betreft het succes en haalbaarheid van dit product.
 
 

<<terug naar de nieuwspagina | <<naar archief | naar boven


Flitspaal controleert bandenspanning !
Dat meldt het AD.

Binnen 5 jaar moet hij er staan: de hypermoderne 3D-camera langs de weg. Die camera kan straks veel verkeersovertredingen - zoals bumperkleven, niet-handsfree bellen, zonder gordel rijden en te hard rijden - in één keer waarnemen. Het OM heeft zijn zinnen gezet op de `Big Brother-techniek`.

In Europees verband wordt hard aan de nieuwe camera gewerkt. Ook Nederland betaalt via een EU-subsidie van ruim 6 miljoen euro mee aan de ontwikkeling van de ultramoderne techniek, die nu in Finland en Duitsland wordt getest. Het is een combinatie van een 3D-camera, een infraroodcamera en een aparte camera voor de kentekens.

Big Brother-techniek
Willebrord Freijsen, hoofd Team Verkeer van het Openbaar Ministerie, ziet veel mogelijkheden in deze `Big Brother-techniek`. Die werkt als volgt: de 3D-camera maakt video-opnames van 50 meter afstand. Deze worden automatisch geanalyseerd en daaraan kan justitie aflezen of de bestuurder bijvoorbeeld telefoneert of zonder gordel rijdt. Door de combinatie van verschillende camera`s is er kentekenherkenning. Ook bumperkleven en te hard rijden worden meteen gesignaleerd.

Aan de nieuwe `flitspaal` kleven wel nog een paar haken en ogen, zegt Freijsen. Zo moet volgens hem de toegevoegde waarde nog worden bewezen en moet ook het `juridisch raamwerk` in orde zijn.
Volgens de makers is de technologie vanaf 2013 te gebruiken. Freijsen verwacht niet dat de camera`s, die zo`n 60.000 euro per stuk kosten, dan al in Nederland worden gebruikt, maar dat zou wel `binnen vijf jaar` kunnen. (Redactie)

Lees meer in het AD
 
 

<<terug naar de nieuwspagina | <<naar archief | naar boven


Bandenspanning controle in dierenpark Amersfoort
Om samen te vieren dat de gouden Green Key behaald is, organiseerde DierenPark Amersfoort op vrijdag 25 en zaterdag 26 februari Groen? Doen! Op deze dagen liet de dierentuin iedereen kennis  maken met duurzaamheid en alles wat er mee te maken heeft. De dierentuin wilde niet alleen laten zien wat zij doet op het gebied van duurzaamheid, maar ook de bezoekers meer leren over wat je kunt betekenen voor een duurzame wereld.

Er waren veel speciale activiteiten op de Groen? Doen! Dagen. Ook Band op Spanning maakte deel uit van de activiteiten die werden aangeboden. De autobanden werden namens de gemeente Amersfoort gratis van de juiste spanning voorzien. Rijden met de juiste spanning is immers beter voor het milieu, veiligheid en je portemonnee
 
 

<<terug naar de nieuwspagina | <<naar archief | naar boven


Te lage bandenspanning kost 5,2 miljard euro
Het Instituut voor Duurzame Mobiliteit (IvDM) heeft becijferd dat de auto’s die in Europa rijden op banden met een te lage spanning zorgen voor een onnodige kostenpost van 5,2 miljard euro aan brandstof per jaar. Deze kostenpost wordt veroorzaakt door 81 procent van alle automobilisten in Europa. Zij zorgen met de te lage bandenspanning voor een brandstofverspilling die leidt tot een onnodige, extra CO2-uitstoot. Om deze verspilling terug te dringen heeft het IvDM de bespaarmogelijkheden van brandstof, waaronder een juiste bandenspanning en een goede wieluitlijning, op een rij gezet. Deze zijn terug te vinden op www.jebentalsnelduurzaamopweg.nl. Volgens dit instituut kan het maandelijks controleren van de bandenspanning een brandstofbesparing opleveren van meer dan 100 euro per jaar. IvDM is het kenniscentrum van de brancheverenigingen Bovag en RAI Vereniging en bevordert kennis en bewustwording op het gebied van milieu en duurzaamheid binnen de mobiliteitsbranche. (bron Autobanden portaal)
 
 

<<terug naar de nieuwspagina | <<naar archief | naar boven


Welkom op Bandenspanning.nl

Wij heten u van harte welkom op deze nieuwe consumenten site die tot doel heeft om de juiste bandenspanning te promoten. In deze tijd van milieumaatregelen, besparingen willen we bandenspanning extra onder de aandacht brengen want de voordelen zijn enorm en eenvoudig te realiseren. Op deze site kunt u niet alleen de juiste bandenspanning voor uw voertuig opzoeken (Check uw bandenspanning) maar ook alle zin en onzin (Feiten) over de effecten van de juiste bandenspanning en hoe u regelmatig moet controleren. Ook is er een handige tool om uw auto  te registreren en periodiek gratis herinnerd te worden door middel van een gratis sms met uw bandenspanning. Registreren levert u overigens meerdere voordelen op bij bedrijven die aangesloten zijn bij deze site. De zoekmachine (Servicepunten) zorgt ervoor dat u eenvoudig in uw buurt of onderweg uw bandenspanning kunt (laten) controleren.

Voor bedrijven en organisaties is er de unieke mogelijkheid dat indien er een bandenspanningsmeter op hun terreinen is geplaatst die is aangesloten is op bandenspanning.nl  live de resultaten te volgen(Mijn Locatie). Zo stuurt u niet alleen uw klanten en werknemers veilig naar huis maar helpt u het milieu effectief en verlaagt u tevens uw carbon footprint. Aantoonbaar minder CO2 uitstoot, minder bandenafval, minder brandstofverbruik en flinke geldelijke besparingen.

 
 

<<terug naar de nieuwspagina | <<naar archief | naar boven